• ICT cloud specialist
  • Slagvaardig
  • Persoonlijke aanpak
  • Uitgebreide service
  • Een aanspreekpunt
  • Duurzaam
Vragen? Bel ons:
076 596 1391

Wat betekent de GDPR voor u?

Omdat privacy een onderwerp is dat steeds belangrijker wordt, hebben we een nieuwe Europese privacywet: General Data Protection Regulation. Vanaf 25 mei 2018 wordt deze wet - die in 2016 al in werking is getreden - gehandhaafd. Dit betekent dat u hier uw bedrijfsvoering op aan moet passen. Bent u al begonnen met de voorbereidingen? Weet u wat deze wet precies voor uw onderneming betekent? In dit blog vertellen we u graag meer.

GDPR voor alle Europese burgers
Misschien zegt de GDPR u niets, maar de Nederlandse vertaling Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) waarschijnlijk wel. Deze wet beschermt de gegevens van alle Europese burgers. Voorheen paste iedere lidstaat hun eigen regels toe. Dit zorgde voor veel onduidelijkheid en zeker door de modernisering, is een nieuwe wet van belang. Vandaag de dag is er sprake van zoveel data -via de cloud en social media bijvoorbeeld - en daar kleven beveiligingsrisico’s aan vast. Met de GDPR hebben we één wet die iedereen in bescherming neemt.

GDPR voor uw onderneming
In 2016 is deze wet al in werking getreden en hij wordt vanaf 25 mei 2018 echt gehandhaafd. Dit betekent dat wanneer u persoonsgegevens verzamelt, u moet voldoen aan de regels van de GDPR. Met persoonsgegevens wordt alle informatie bedoeld waarmee een burger geïdentificeerd kan worden: naam, telefoonnummer, adres, e-mailadres, foto’s en meer. Voldoet u niet aan de regels, dan kunnen de boetes oplopen tot maar liefst vier procent van uw omzet. U voorkomt dit door u nu goed voor te bereiden.

De vier pijlers van de GDPR
De wet bestaat uit 99 artikelen, wij geven u de vier belangrijkste pijlers.

1. Transparantie: Bedrijven moeten burgers op een begrijpelijke manier informeren over hoe de data wordt verzameld en verwerkt.

2. Data-overdracht: Voor burgers moet het mogelijk zijn om hun gegevens over te dragen van de ene dienstverlener naar de andere.

3. Recht om vergeten te worden: Bedrijven moeten persoonsgegevens kunnen wissen als de persoon in kwestie daarom vraagt én als er geen geldig tegenargument gegeven kan worden – ook als de data inmiddels gedeeld is met derde partijen.

4. Meldplicht bij datalekken: Bedrijven zijn verplicht een datalek te melden binnen 72 uur, tenzij u kunt aantonen dat het lek geen gevaar is voor de verzamelde persoonsgegevens.

Om die regels na te leven, moet u exact weten waar u persoonsgegevens verzamelt, hoe deze beschermt en verwerkt worden. 

De GDPR is geen reden tot paniek
Ondanks wat verschillende media u doen geloven, is er geen reden tot paniek. U heeft nog ruim de tijd om u goed voor te bereiden. Het grote voordeel is dat u zich nu maar aan één privacywet dient te houden in heel Europa. Hier zijn technische én organisatorische maatregelingen voor nodig. Wanneer u nu alles goed regelt, heeft u straks alles onder controle en bent u datalekken een stap voor.

Heeft u hier nog vragen over of zoekt u hulp bij de voorbereidingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen u graag meer.

 

Twijfelt u over de kwaliteit van uw netwerk beveiliging ?

Vul onderstaand formulier in wij bellen u binnen 1 uur terug !

Onze online werken diensten:

Bel mij terug

Nieuwsbrief

Schrijf je in oor de nieuwsbrief en ontvang updates over de laatste ontwikkelingen in je mailbox.

Hulp op afstand

Helpdesk

Bent u onze ideale klant?

Onze klanten zijn uiterst tevreden! Zult u dat ook zijn? Herkent u zich als ideale klant?

Meest gestelde vragen

Bekijk de meest gestelde vragen met betrekking tot het online werken

OZMO Cloud telefonie voor de handelsondermening

Ik werk op verschillende locaties en huur regelmatig zzp’ers in. Daarom zocht ik een efficiënte oplossing voor online werkplekken in de cloud, waardoor externen en ik op...